De ce ne place Facebook-ul atât de tare?

Şi totuşi, de ce ne place FB-ul la nebunie? Mai dau, din ce în ce mai rar, de unul sau altul care încă nu au cont. Marea mulţime însă, din care fac şi eu parte, are cont şi petrece foarte mult timp acolo. Mă tot decid în fiecare săptămână, de câteva ori pe zi, că nu o să stau mai mult decât e necesar. Că verific doar dimineaţa, 10 minute. Că o să folosesc FB-ul doar pentru a posta anunţuri pentru cei din biserică şi articolele de pe blog. Da de unde! Deodată mă trezesc că mă uit la pozele din concediul unor oameni care sunt prieteni cu un prieten de-al prietenilor mei şi, pe deasupra, că mai citesc şi comment-urile! Mă trezesc la realitate, dar înainte de a apăsa x-ul din dreapta sus, simt nevoia să mai apăs o dată pe home să văd. Dacă a apărut ceva important….? O, nu, nu a apărut decât un citat semi-inteligent, scos din context şi pus lângă o poză prea colorată. Vai..şi era să uit de factura EON care se poate plăti online şi te scapă de toate necazurile. Dau din nou să ies…mă opintesc de-a binelea ca şi cum te-ai chinui să te ridici dintr-un hamac. Şi atunci, cu doar o secundă înainte de a apăsa x-ul se înroşeşte butonul cu evenimente Trebuie să e ceva bun! Nu am fost deloc înşelat în aşteptări: cineva care joacă Farmville are „fertilizer” în plus şi îmi dă şi mie. Îmi vine să iau sacul şi să i-l torn în cap! Să revin la subiect! De ce ne place FB-ul?

Pentru că ne plac imaginile. Nu presupun un efort mental prea mare. Chiar şi un citat, oricât de inteligent, ziditor etc. ar fi, nu are nicio valoare, decât dacă în background se văd ceva pomi îngălbeniţi, un apus de soare sau un bărbat şi o femeie care umblă îmbărcaţi în alb şi descuţi, pe ţărmul mării.

Pentru că suntem curioşi. FB-ul este foarte util pentru că ne oferă informaţii legate de oameni pe care nu i-am văzut/auzit de multă vreme. Poţi să vezi unde s-au mutat, dacă au copii, pe unde lucrează.

Pentru că ne place bârfa. Curiozitatea este legitimă până într-un anumit punct. Te bucuri să vezi foşti prieteni, colegi de liceu, de muncă sau oameni care au plecat din biserică. Dar, foarte interesant, noi îi studiem mai mult pe cei..de aproape. Şi atunci apar întrebările şi exclamaţiile: „Mamă, ce s-a îngrăşat…”, „De unde au auvt bani de maşină nouă?”, „De unde mai au şi aştia bani să-şi facă o casă?”, „Uită pe unde umblă…”

Pentru că ne place să filosofăm. Un scurt citat devine prilejul unor vaste discuţii. Fiecare are ceva de spus. Pentru că nu îţi priveşti în ochi interlocutorul, prinzi curaj şi îţi condimentezi comment-urile din plin. Pe FB suntem lingvişti, teologi, oameni de ştiinţă, poeţi, politicieni. Cunoscu multe persoane care îşi asumă toate aceste roluri, pe rând, bineînţeles.

Pentru că suntem plini de vanitate. Ne place să adunăm like-uri peste like-uri. Oare câte like-uri merită freza aceasta?

Pentru că FB-ul este viclean şi te prinde. Te face să zbori din floare în floare. Din prieten în prieten. Din citat în citat. Din ceartă în ceartă. Din biserică în biserică. Până când te prinzi că te-ai rătăcit şi nu mai găseşti ieşirea!

Of FB-ul ăsta! Tare păcătos…Dânsul e rău, noi suntem buni. Aşa ne place să credem, dar să nu uităm că noi suntem păcătoşii. FB-ul nu este decât o oglindă. Nu face decât să scoată la suprafaţă ceea ce este în noi. Câteodată găleata scoate apă bună, câteodată… te sperii şi o verşi înapoi. FB-ul e ca noi. Dacă dorim să îl schimbăm pe dânsul (sau dânsa, nu ştiu exact ce gen are!), trebuie să ne schimbăm noi, iar asta nu se face stând pe FB, ci apăsând pe x şi aplicând disciplina!

Despre Valentin Fat

pastor, Biserica Baptista Betania, Timisoara.
Acest articol a fost publicat în Despre lume & viaţă. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la De ce ne place Facebook-ul atât de tare?

  1. nelu zice:

    Pe mine m-au sfatuit copiii sa nu imi fac cont pe FB si i-am ascultat cel putin pana acum si nu imi pare rau.Si vad ca se poate trai si fara acest microb.

  2. Pingback: De ce ne place Facebook-ul atât de tare? | Costel Onofraş

  3. virgilc zice:

    Probabil ca din aceleasi motive ne place si blogosfera…

Lasă un răspuns

