Fraţilor! Nu se spune vegheator!

De ce? Pentru că acest cuvânt nu există în limba română! Am stat de vorbă cu Înţeleptul Google şi, deşi a fost foarte politicos şi săritor, ca întotdeauna, mi-a spus apăsat: „aţi dorit să scrieţi: veghetor.” Acelaşi lucru îl spune şi înţeleptul DEX. Să acceptăm deci: cuvântul nu există, iar noi nu suntem Eminescu, nici alt poet consacrat, pentru a avea dreptul să confecţionăm cuvinte noi. Să acceptăm realitatea şi să ne asumăm statutul!

Am auzit acest cuvânt pentru prima dată la fratele Timofte, în verseurile de la Ţine-mă în mâna Ta. Acolo îi era atribuit lui Dumnezeu:  „Tată ştiu că Tu eşti vegeheator.” Era să uit, când, pe drumul către casă, aud la radio o melodie ce te îndeamnă să fii vegheator.

Google a trebuit să mărturisească şi el, deşi era un pic jenat, că într-adevăr a văzut cuvântul pe câteva site-uri. Ghice frăţioare pe care! Pe cele evanghelice!!! Am impresia că e vorba de o poezie, n-am avut răbdare să caut.

Dacă noi nu vom tăcea….literele vor striga!

Despre Valentin Fat

pastor, Biserica Baptista Betania, Timisoara.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 răspunsuri la Fraţilor! Nu se spune vegheator!

  1. Cum, si noi care ne-am schimbat cu totii vocabularul fiindca am aflat ca se zice „vegheator” de la cantari?! E macar posibil sa se fi inselat cel care a scris cantarea? Nu cred. Schimbam gramatica, daca altceva nu putem face!

  2. faithman zice:

    As sugera, Vali, sa adaugi la panoplia „inovatiilor” evanghelice si pudibonderistul „plovar” in loc de pulover, abuzarea feroce a lui „caci” in sermonistica de doi bani a diletantilor plini de ei si goli de continut si alte asemenea :”schimonoseli”.

  3. faithman zice:

    Da, Vali, de fapt eu aveam in minte tocmai celebrul „pentru caci”. Dupa ce am postat mi-am adus aminte de o alta perla, funebra de data asta: „jalnica asistenta”. La un moment dat am sugerat unui coleg ca nu ar fi cea mai recomandata introducere la un mesaj de priveghi, dar fratele a continuat sa o foloseasca „cu succes”, probabil in baza unei cunoscute erori logice care afirma ca daca un numar relativ semnificativ de oameni foloseste o anumita expresie acea expresie trebuie sa fie corecta! O alta explicatie pentru care, in ciuda sfaturilor celor mai priceputi in ale gramaticii si morfologiei limbii romane, unii pastori continua sa greseasca este un sindrom pe care eu il numesc „inverted knee-jerking”, un reflex pe invers. Adica, „te crezi mai destept decat mine, frate? Ei, am sa-ti arat ca sunt un vorbitor suficient de bun ca sa nu trebuiasca sa tin cont de sfaturile unuia mai educat decat mine!”
    Imi aduc aminte, in context, de o replica a lui Bertrand Russell (putem cita atei, pe blogul tau, frate Vali?) care suna cam asa: ” Scopul educatiei este acela de a te apara de pericolul unei elocinte gaunoase”. Interesant!

Lasă un răspuns

