Mă fac vegheAtor! M-am hotărât!

(Notă explicativă: despre vegheAtor am mai scris aici: https://valentinfat.wordpress.com/2013/11/18/fratilor-nu-se-spune-vegheator/ VegheAtorii sunt aceia care au creat cuvântul şi aceia care îl folosesc fără ruşine!)

În urmă cu câteva zile eram supărat pe vegheAtori. Mutilează limba. Inventează fără niciun drept cuvinte nemaiauzite. Cum îşi permit? Între timp mi-am schimbat abordarea. Mă infiltrez în grupul lor. Mă fac şi eu vegheAtor şi subminez această mişcare din interior. Dacă spun că sunt vegheAtor mă vor primi în rândurile lor şi se vor purta natural. Dacă aş spune că sunt veghetor s-ar simţi stânjeniţi şi, cine ştie, m-ar da afară. Deci, de astăzi sunt un vegheAtor al limbii. Nu pentru că sunt perfect. Fac destule greşeli. DAR, spre deosebire de vegheAtorii origonali, mă deranjează. Îmi crapă obrazul de ruşine când privesc la vreun articol şi văd măcelul.

VegheaAtorul îşi începe activitatea şi să semnalează  o primă constatare din timpul privegherilor sale. Este vorba despre cântarea „Minunat esti tu fara de margini.” Este acolo un vers care spune  „cine poate ca să cuprindă doar un strop din dragostea ta.” Care e problema? Fără să intru în detalii prea tehnice, ca să introduce o propoziţie circumstanţială de scop. O propoziţie care, evident, arată scopul, ceea ce nu este cazul aici! Dacă e folosit corect, ca să poate fi înlocuit de cu scopul.

 „Mănânc ca să mă îngraş” sau „Mănânc cu scopul de a mă îngrăşa.” Să încercăm în cazul nostru: „Cine poate cu scopul de a cuprinde, doar un strop din dragostea ta.” Sună bine, nu? Dar uite aşa o cântăm şi noi la biserică de ani de zile…

De ce e comis masacrul? Ca să se potrivesacă versurile cu melodia. Să nu ne poticnim. Propun şi o variantă corectă: „Poate cineva să cuprindă doar un strop din dragostea ta.” Vă las. Mă strecor din nou printre vegheAatori să văd ce se mai cântă.

Despre Valentin Fat

pastor, Biserica Baptista Betania, Timisoara.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Mă fac vegheAtor! M-am hotărât!

  1. tibi ciortuz zice:

    Originea cuvantului veghiator (fara sa iau apararea cuiva) este simpla si …din popor. Din verbul „a veghia'” a iesit substantivul veghiator, la fel (?!) ca si din verbul a manca- mancator, a lucra- lucrator, a vorbi- vorbitor. Mai grav este cu cuvintele inventate sau traduse inadmisibil din limbi straine (engleza) de catre persoane care au parasit poporul de mult…

    • Valentin Fat zice:

      Intr-adevar exista cuvinte populare, regionalisme, arhaisme si nu am nicio problema cu ele. Totusi cuvantul „vegheator” nu are izul acela de popular si simplu, care de cele mai multe ori e placut, ci, mai degraba, are un parfum de incultura. A fost introdus pe scara larga printr-o cantare (Tine-ma in mana Ta), iar ceilalti l-aul preluat fara discernamant.
      Multumesc pentru interesul aratat. Domnul sa va dea sanatate!

  2. tibi ciortuz zice:

    Subscriu in clar: nu se spune „veghiaror” ci veghetor. Substantivul „veghetor” se formeaza de la substantivul „veghe” si nu de la verbul „a veghia’.

Lasă un răspuns

