„Sunte-ţi” minunaţi! (iar eu incult!)

(Ca să aibă sens, vezi articolele anterioare despre vegheAtori.)

VegheAtorul nu doarme. Iată ce a mai descoperit în timpul priveghiurilor sale: „sunte-ţi.” Această eroare apare nepermis de des, mai ales pe FB. De obicei este urmată de „frumoşi.” „Sunte-ţi frumoşi, minunaţi.” Uneori chiar sunt frumoşi şi minunaţi cei cărora li se adresează complimentul, dar acesta strică poza. După ce i s-a ataşat complimentul, poza  e ca o doamnă elegantă, rafinată, frumoasă, dar căreia îi lipsesc doi dinţi din faţă. Ce zâmbet…găurit! Sau, mai bine-i zicem aerat!

Există situaţii în care particula „ţi” se desparte de cuvânt: atunci când  este pronume. În cazul de faţă ea este doar o terminaţie ce ajută la conjugarea verbului „a fi” şi nu are valoare de sine stătătoare. Ca să verifici dacă trebuie despărţită sau nu, poţi să faci în felul  următor. Vezi dacă poţi să adaugi „ţie”  pe lângă cuvânt. „Ţi-am dat un măr. Ţie ţi-am dat un măr.” Sau vezi dacă poţi să îl înlocuieşti cu „tău, ta.” Iată un exemplu mai poetic: „Cuvintele-ţi greşite mă mâhnesc!”( vegheatorule!) Cred că e evident că „Sunte-ţi ţie frumoşi…” nu are sens. Sper din toată inima să nu aibă pentru nimeni. În concluzie, Trăiască VegheAtorii, dar să-şi revizuiască gramatica!

Despre Valentin Fat

pastor, Biserica Baptista Betania, Timisoara.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la „Sunte-ţi” minunaţi! (iar eu incult!)

  1. Iona H zice:

    Aceste exemple vegheAtoare cred ca reprezinta doar varful unui iceberg. Recomand citirea postarii domnului Teofil Stanciu si deasemenea feedback-ul domnului Dorin Muresan.
    http://drezina.wordpress.com/2012/05/29/de-ce-nu-pot-scrie-evanghelicii-literatura-de-calitate-posibila-explicatie/
    http://irisologie.wordpress.com/2012/05/30/ce-nu-imi-place-la-pocaiti-un-feed-back-la-articolul-lui-teofil-stanciu/

  2. Valentin Fat zice:

    Eu am mancat de pranz si ma loveste somnul. Am citit cu mare interes tot ce ai scris. Foarte interesant si adevarat. Vorbim mai pe indelete cand ma intorc. Domnul cu tine!

Lasă un răspuns

