I don’t know, but I do care! (Nu ştiu, dar îmi pasă!)

Iată un adevăr pe care l-am redescoperit zilele acestea. Nu pentru că învăţătura oferită a fost prea complicată şi n-aş fi priceput, nici din cauză să sunt leneş.

Din cauză că a învăţa înseamnă, automat, a-ţi recunoaşte ignoranţa. Înveţi pentru că există o infinitate de lucruri pe care încă nu le cunoşti, care îţi sunt străine, exterioare. Tendinţa naturală nu va fi să ne recunoaştem ignoranţa, ci să pretindem atotştiinţa. În loc să spunem simplu „Muulţumesc, nu am ştiut asta până acum!”, încercăm să ne ascundem lipsurile mimând cunoştinţa sau ticluind un comentariu semi-inteligent.

A învăţa înseamnă însă mai mult decât a-ţi asuma ignoranţa, înseamnă a-ţi asuma şi corecta erorile. Acest aspect îl găsesc cu adevărat dificil. Poate până la urmă vom admite că „nu am ştiut,” dar a admite că „am ştiut greşit” e foarte greu. Să recunoşti nu doar că nu le ştii pe toate, dar şi că unele cunoştinţe sunte deformate. Această înseamnă că şi acţiunile rezulate de acolo au fost deformate. Minciuna deformează şi nu duce niciodată la bine.

Cred deci că mândria este cel mai mare obstacol în calea învăţării. Cred că smerenia ne ajută, dar nu e suficientă. Există un soi de smerenie care spune, în stilul american „I don’t know and I don’t care!” ( „Nu ştiu şi nu-mi pasă!”) Prostie asumată, prostie în stare pură. Să vezi că nu prea ştii e crucial, dar încearcă să te şi ruşinezi şi să caută să remediezi situaţia. Din păcate, tot cei ce ştiu câte ceva se ruşinează! Cred că ne-ar prinde bine un pic de învăţătură şi nouă, pocăiţilor nu? Dacă nu mă credeţi, priviţi doar la minunatele poezii pe care le recităm…

Despre Valentin Fat

pastor, Biserica Baptista Betania, Timisoara.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la I don’t know, but I do care! (Nu ştiu, dar îmi pasă!)

  1. nelu zice:

    minunatele (poezii) cred ca trebuia cu ghilimele

Lasă un răspuns

