„Biblic” sau din „bibilica” proprie?

Au mai scris şi alţii despre tristul tratament aplicat acestui cuvânt, dar aş vrea să-mi spun şi eu oful.

Cuvântul biblic poate să facă referire la ceva ce se găseşte în Biblie, la conţinutul ei. Astfel, fiul risipitor este un personaj biblic, iar pilda fiului risipitor este o naraţiune biblică. Aici lucrurile sunt destul de clare şi nu la această utilizare voi face referire.

Termenul biblic este însă adesea utilizat pentru a desemna ceva care corespunde învăţăturii biblice, care coincide cu aceasta, care rezultă de acolo. Ca unul care caută să se supună fără comentarii autorităţii lui Dumnezeu, calificativul biblic aşezat în dreptul unei învăţături sau practici înclină balanţa în mod decisiv. Dacă este biblic, singura mea alternativă este supunerea.

Şi aici încep necazurile. Este întocmai ca la acele scandaluri cu etichete false. Vă mai amintiţi de ele? Scrie că e carne de vită sau de porc sau mai ştiu eu ce….şi când colo afli că pe iapă o chema Steluţa! (Fără supărare, era iapa bunicului meu. Sper că nu am jignit!) Nimeni nu îţi cumpără carnea de cal, dar toată lumea îşi doreşte de vită.

Multe se mai ascund în spatele acestei etichete. Multe „produse” care nu corespund. Dacă s-ar da  amenzi, sumele ar fi colosale. Şi se vor da odată. Până atunci însă, mă tem că acest calificativ va fi folosit cu îndrăzneală pentru a promova erezia şi inepţia. Pentru a da greutate opiniei personale şi pentru a-mi transforma opinia personală în poruncă divină.

Cred deci că ar trebui să folosim termenul mai rar. Aşa cum spuneam deja, cuvântul ar trebui să aibă o greutate foarte mare, pe care, din păcate, şi-a pierdut-o din cauza prea desei utilizări. Aşa se întâmplă şi în lumea banilor: inflaţie! Cred că în vremurile noastre (da,  am comis şi eu eroarea!) este inflaţie de chestiuni biblice. Simţim nevoia să ataşăm calificativul în mod obsesiv.  Asta pe măsură ce suntem, în multe privinţe, tot mai nebiblici. Dacă am fi, nu cred că am sufla în trâmbiţă până ameţeală. Poate că ar fi mai bine să îi lăsăm pe cei care interacţionează cu conţinutul să confirme credincioşia faţă de Scripturi.

Să ne asigurăm că ceea ce etichetăm ca biblic este biblic. Cu alte cuvinte, să luăm în serios studiul. Adeseori procedăm foarte nesănătos şi neelegant. Luăm straiţa cu versete din dotare şi o deşertăm pe jos, ca un meşter împrăştiat care nu găseşte ce-i trebuie. Apoi, cu degete unsuroase, începem să căutăm printre şuruburi şi piuliţe, printre versete vreau să spun, până găsim ce ne trebuie. Dacă nu „mere” şurubul, îl forţăm că „români suntem astăzi sub soare.” Dacă nu studiem versetel în cotextul literar şi istoric, putem să forţăm Biblia să spună absolut orice dorim.  Decât studiu susţinut, e mai uşor să pui biblic înainte şi să-ţi vezi de treabă. Formarea convingerilor biblice nu este o chestiune ce se face de pe azi pe mâine, ci presupune timp îndelungat. Înnoirea minţii ia timp, dar şi rezultatele vor fi pe măsură.

Atunci când citeşti ceva

catalogat ca biblic, asigură-te că nu eşti înşelat. Nu te lăsa condus de aparenţe. Nici tonul extrem de dur, nici faptul că vorbeşte frumos despre Domnul Isus nu sunt garanţii că ceea ce citeşti sau auzi este potrivit cu învăţătura biblică. Periculoase şi păcătoase sunt jumătăţile de adevăr şi adeseori le înghiţim de parcă ar fi clătite cu finetti. Dacă nu ne oprim curând, teamă îmi este că ne va fi tare rău.

Mult au frânat înaintarea Împărăţiei cei care au spus că e biblic ceea ce era doar în bibilica lor. Să îi oprim. Să ne oprim.

Despre Valentin Fat

pastor, Biserica Baptista Betania, Timisoara.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la „Biblic” sau din „bibilica” proprie?

  1. alincristea zice:

    Atunci cânt citeşti ceva

Lasă un răspuns

