De ce nu mai vin oamenii la biserică?- o colecţie de nedumeriri, frământări, gânduri (2)

Prima parte a acestui articol poate fi citită aici:   https://valentinfat.wordpress.com/2014/04/05/de-ce-nu-mai-vin-oamenii-la-biserica-o-colectie-de-nedumeriri-framantari-ganduri/

Încă nu am răspunsuri clare şi nici soluţii. Mă lupt însă cu întrebarea şi o fac cu voce tare. Găsesc că mă aflu pe un teren foarte alunecos. Aşa cum spuneam în articolul anterior, una dintre ispite este să glorificăm trecutul. O alta este să pictăm în culori tragice prezentul şi să ne însuşim o atitudine fatalistă în ce priveşte viitorul. Astfel, există voci care vorbesc despre o „golire a bisericilor.” Nu cred că avem de-a face cu o asemenea situaţie, cel puţin nu în contextul nostru. Să fie şi titlul meu un pic cam tare?  Observ într-adevăr o scădere a numărului de participanţi. De asemenea, observ şi o scădere a numărului de servicii la care participă unii dintre membri, dar nu cred că putem să vorbim despre o golire a bisericilor. Singurul context în care putem vorbi despre aşa ceva este mediul rural, dar nu vreau să încâlcesc prea mult discuţia.

Au fost vremuri în care participarea era mult mai bună, după cum am arătat. Săptămâna trecută am stat de vorbă cu tata şi l-am rugat să îmi confirme dacă era aşa. Îmi spunea că la serviciile de peste săptămână prezenţa scârţâia şi pe atunci, chiar dacă era mai bună. Un amănunt foarte interesant pe care mi l-a  oferit a fost că participările record le înregistrau acele biserici care aveau probleme cu autorităţile. Presiunea, persecuţia, interdicţiile de tot felul generau, se pare, o râvnă sporită. Cu cât vrăjmaşul lovea mai tare din exterior, cu atât coeziunea şi dedicarea creşteau, în interior.

Pot să confirm realitatea aceasta privind la istoria bisericii unde slujesc azi. A fost deschisă în 1979 şi nu a primit autorizaţie de funcţionare decât după revoluţie. Autorităţile au folosit toate mijloacele posibile de intimidare. Cu toate acestea, biserica nu s-a închis, ci, dimpotrivă a crescut rapid. Se pare că avem nevoie de ceva presiune ca să fim serioşi şi să punem osul la bătaie pentru împărăţie. Presiune care a dispărut. Să nu uităm că de la venirea libertăţi şi disparţia presiunii au trecut aproape

25 de ani…

Îmi amintesc de copilăria mea. Niciodată nu vroiam să-mi fac temele şi probabil că nici nu le-aş fi făcut dacă nu apărea tata de la lucru.  De silă, bucuros, bombănind, cu bucurie mă aşezam la masa din sufragerie (o, acea faţă de masă cu pete de cerneală, acel miros când desfăceam călimara) şi mă apucam de treabă. De ceva vreme, vreo 25 de ani, Tata a lăsat-o mai moale cu disciplina, iar temele au rămas nefăcute. Se pare că suntem copii mult mai răi decât ne place să credem.

Un alt factor care trebuie luat în considerare (…)

 

 

Despre Valentin Fat

pastor, Biserica Baptista Betania, Timisoara.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la De ce nu mai vin oamenii la biserică?- o colecţie de nedumeriri, frământări, gânduri (2)

  1. VIII zice:

    Au trecut aproape doua saptaman de la aparitia acestui articol si cred ca nu vor mai fi si altii sa rascoleasca articolul si sa citeasca aceste randuri. Nu ofer sugestii. Nu doresc sa fie un comentariu. Nici replica. La finalul acestora ma voi face (si eu) “invizibil”. Mi-am insusit cu greu (recunosc) critica intrucat nu m-am socotit niciodata “de serviciu” sau “in serviciu”. De asemeni nu m-am vazut (chiar) asa “sfatos”. Nici nu doresc. Cel mult voluntar. Naiv (incurabil). Dar, sa intru in subiect.

    Un blog poate deveni foarte usor o biserica (chiar “foarte” internationala).

    1. Aici se pot aduna doi sau trei in Numele Lui. Blogul acesta mi-a inspirat aceasta convingere la un moment dat. Are usile deschise 24 din 24. Fiecare intra cand poate, asculta predica, se inchina, multumeste, o mai asculta o data, de doua ori, o reciteste si pe cea de ieri daca i-a vorbit ceva, si pe cea de alaltaieri si pe cea de acum o luna daca are timp. Poate initia un “grup” de studiu- dialog- partasie scurt apoi iese in liniste. Nu deranjeaza pe nimeni. La iesire poate strange mana predicatorului sau sa-i ofere un zambet (like). Poate aduce pumnul lui de faramituri ce i-au ramas dupa ce a mancat si s-a saturat. Il lasa in cos cu ceilalti (comment-ul). {Oare cine a avut ideea sa ceara celor 5000 sa adune toti faramiturile? Domnul, vreun ucenic, sau vreun satul? Nu conteaza! Important este ca Domnul s-a folosit de… faramituri (nu umai de paini si pesti) pentru a le mai da o lectie teribila. Si pentru a le/ne mai ridica si alte intrebari (fara de raspuns). (Ma gandesc la voiosia cu care fiecare satul s-a inghesuit in jurul vreunui cos sa-si puna faramiturile (like-urile si comment-urile)! Ce atmosfera!)}

    2. Sau, poate ca si Samariteanul, se pot intoarce unii sa se plece “pana la pamant” si sa multumeasca. Unii, sunt convins ca au si facut-o. In aceasta biserica este foarte usor si poate fi facuta (si aici) in Duh si in Adevar cu riscuri mai mici de a fi catalogat (public) ca ipocrit/ fatarnic. Normal ar fi ca toti cei vindecati sa faca acest lucru. Domnul intreaba: “ceilalti”!?…

    3. Sau se poate foarte usor aplica invatatura apostolului Pavel ca dupa ce termina un invatator de vorbit se (mai) poate ridica inca unul sau doi daca le vorbeste Duhul.

    4. Se pot stabili obiective de urmat, pot fi luate decizii si stabilite reguli.

    5. Desigur pot intra si turbulenti, dar aici porblema lor se poate rezolva extrem de usor.

    6. Aceasta biserica nu poate inlocui total biserica live dar poate fi o extensie (sau chiar sambure al celei live) extrem de eficace in aceste vremuri.

    Avand in vedere cele afirmate mai sus, intrebarea dumneavoastra poate fi aplicata acestei biserici. Mai mult. Complexitatea acestei bisericii este extrem de redusa. Lipsesc programele spirituale sau artistice, poeziile inspirate sau expirate, tinutele decente sau in., problema ceasului (de inceput: 9?, chiar fix sau si cin’spe? 10?, 11 fara 20?, 11?; de incheiere-12?, 12 fara 5?, fara 10?, de ce nu fara 20?, sau si 5… et c). Este doar predicatorul cu enoriasii. In vorbe, spirit, atitudini, emotii, pasiuni. Scrise doar! Fara mimica sau gestica neclara. Daca problema nu este la pastor e la enoriasi si invers. Aceasta biserica nu are trecut glorios sau comun. Nu a suferit persecutie. Nu a putut fi influentata de conditiile sociale, economice, politice, culturale, et c prea mult. Nu are traditii. Varsta si preocuparile enoriasilor sunt apropiate. Nu poate fi vorba de imbatranire. Nici de lupta dintre generatii. Este extrem de tanara. Omogena. Extrem de flexibila, cu inertie minima. Viteza de reactie mare. Balast minim.

    Putem sa-i spunem “biserica de laborator” si sa o disecam fara sa curga mult sange, fara adunare generala sau sfat fratesc (infricosator).

    Intrebarea ar fi cam asa (si nu o pun cu rautate ci cu speranta spre finalitate): de ce o astfel de biserica se poate “goli” mai mult de jumatate doar in trei luni? De la 300-400 vizitatori in medie pe zi (cu maxim de 846!!!) la sub 150 (minim de 105)? Dupa ce a crescut relativ constant timp de un an si jumatate. Ce biseica romaneasca se poate lauda cu 400 membri zilnic la inchinare?! Sa nu mai vorbim de like-uri si coment-uri. Avand in vedere simplitatea bisericii, raspunsul ar trebui sa fie simplu de gasit si ar putea fi UN raspuns just si pentru biserica/cile live. (Spre exemplificare: 435 vizite/08.01.2014, 435/13.01.2014, 846/18.02.2014 !!!, 105/21.04.2014). Nu mi-am propus statistica, nici nu am date continue, nici NU VREAU.

    Cifrele pot fi uneori dureroase ca adevarul. Sau ca un fir de praf in ochi, recunosc. Dar cu maturitate, obiectivitate si inspiratie/revelatie POT furniza unele raspunsuri.

    Am disparut! Nu inainte de a ura de/spre Bine!

    PS 1. Este a treia oara cand imi curat ochiul de barne (rescriu) si a nu stiu cata ora in care mi-l spal si-l verific. Nu CA SA SCOT ceva, ci ca sa vad DACA este ceva.
    2. M-am propiat de ochiul problemei dar nu m-am atins de el. Restul e treaba Doctorului Profesor Oftalmolog in/de serviciu/ garda permanenta. El cand se uita in ochiul cuiva vede nu doar firele de praf ci si inima si rarunchii si maduva si incheieturile. Infricosator de sanatos!

  2. Pingback: De ce nu mai vin oamenii la biserică?- o colecţie de nedumeriri, frământări, gânduri (2) | Blogul lui yon nitoiu

Lasă un răspuns

