Mărunţişuri văzute prin Polonia

De câteva zile mă aflu în sudul Poloniei la o conferinţă. Aş dori să împărtăşesc cu voi câteva din lucrurile pe care le-am văzut aici. Voi căuta să nu alunec în abordarea de genul „la ei paradis, la noi „vaişamar!.” Astfel de generalizări sunt penibile, cu atât mai mult cu cât cel care le face se consideră, fără niciun temei, complet nevinovat de „vaişamar-ul” de la noi. Îţi dă de înţeles că dacă toţi ar fi ca el, ar fi şi la noi paradis, când de fapt, singurul lui/ei merit este acela de a fi văzut paradisul. Ce s-a văzut deci din spatele ochelarilor mei (subiectivi)?

Că Polonia e o ţară frumoasă. Peisajul este deosebit de frumos aici la Wisla: dealuri împădurite şi înverzite, râul care curge prin mijlocul orăşelului.

Că sunt mulţi kilometri de piste pentru biciclete, impecabil realizate. Gândite şi realizate pentru a-i ajuta pe biciclişti, nu pentru a-i amăgi sau pentru a le rupe gâtul.

Că sunt mulţi biciclişti care să folosească respectivele piste. Sunt echipaţi cu tot ceea ce trebuie să aibă un bicilist. Au toţi CASCA de protecţie, deşi nevoia de protecţie nu este aşa de mare ca în alte locuri…(of, deja am început cu ei/noi!)

Că nu sunt câini! Am mers a doua zi la maşină, în parcare, să fac rânduială,  şi am găsit ceva resturi de mâncare. Aproape instinctiv m-am uitat după vreun câine…le-am aruncat la gunoi, cu mare strângere de inimă. De dimineaţă am fost la fugă. Din nou, niciun câine pe traseu. E mai uşor să fugi fără pietre în mână.

Am mai văzut însă ceva. Era în ziua sosirii şi căutam hotelul. Pe una dintre străduţele oraşului, un adolescent de pe margine, ne arată degeţelele. Nu de la picioare, ci de la mâini. Nu unul, ci amândouă. Nu cu nervi, dar nici de distracţie. Pur şi simplu nu ştiu de ce. Doar s-a întâmplat să trecem cu maşina pe acolo. Nu l-am incomodat cu nimic. Ei, o fi o chestie de cultură! Poate că în contextul lor înseamnă „bun venit.” Trebuie să recunosc, mi-a stârnit curiozitatea, dar n-am oprit maşina din atâta. Vezi, dacă mergea cu bicileta, avea mâinile ocupate.

 

Despre Valentin Fat

pastor, Biserica Baptista Betania, Timisoara.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Mărunţişuri văzute prin Polonia

  1. Călin zice:

    Vali, acuma aproape o luna am fost si eu in Polonia. Cred ca depinde de locul in care iti petreci timpul cand stai acolo. Eu am fost in Cracovia si nu as mai prea merge acolo…e PLIN de betivi(e), oameni care cersesc nu pentru paine ci pentru BERE, foarte multi oameni nepoliticosi si pe langa astea vorbeau si foarte urat. Aaaaa si te sfatuiesc sa nu incerci sa mananci la McDonald’s. E drept ca nu am vazut nici eu caini (animale cu patru picioare).
    Enjoy your time!

Lasă un răspuns

