„Locuinţa mea de vară e la ţară” (2)

După ce am predat vacile mă simt ca şi cum aş fi lucrat o zi întreagă şi m-aş duce înapoi la culcare, dar tărăboiul din ocol mă trezeşte la realitate. De acum toate animalele sunt trezite şi îşi cer drepturile. Găinile mă hărţuiesc în mod continuu, urmărindu-mă la fiecare pas, aşa că mă tot împiedic prin ele. Nu mai au nimic de mâncare pentru că vacile au trecut pe lângă oalele lor şi au topit totul în cale. Le vărs o găleată de uruială (o mixtură de făină de grâu şi porumb, măcinate alternativ la mica moară din şopru.) Pe lângă asta mai primesc o jumătate de găletuşă de grâu. Acum nu se mai luptă cu mine, ci unele cu altele.

Urmează puii. Sunt pui naturali, făcuţi cu cloşca noastră. Trebuie să recunosc că sunt o delectare. Mai ales cei doi suri. Nu prea mai găseşti aşa ceva prin curţile patriei. Tot ţăranul cumpără pui de ouă, invariabil roşii, şi de carne, întotdeauna albi. Ce să se mai complice cu cloşca? Puii mei însă sunt de toate culorile şi nu sunt hrăniţi cu concentrate. Au o curte mai mică, specială în care stau. Noapte dorm într-un coteţ mic, iar acum bat cu ciocurile în uşiţă ca să iasă afară. Primesc şi ei partea lor, iar acum urmează porcii.

Porcii se scoală cel mai târziu. Pe la 5 când mă duc la grajd îi aud sforăind şi îmi vine să crap de ciudă. Se şi culcă cel mai târziu. Le dau şi lor o găletuşă cu uruială, dar nu se arată defel mulţumiţi. Aşteaptă felul principal: cartofii fierţi! Când mă văd că merg la cazan devin de-a dreptul isterici. Vărsarea găleţii cu cartofi în vălăul lor face o linişte deplină. Încep să plescăie de ţi se face rău doar să-i auzi.

Urmează viţeii. Şi ei primesc uruială, dar amestecată cu o mână de sare. Au crescut şi nu le mai încape capul în oală la amândoi, aşa că se luptă până când răstoarnă oala. Le aduc şi o furcă de fân. Nu le dau iarbă verde de teama unor eventuale indigestii care ar complica viaţa mea inutil.

După asta, mă duc la locul găinilor ca să le trezesc pe cele care nu au binevoit să-şi arate faţa. Întotdeauna rămân vreo cinci care trebuie îndemnate să iasă afară. Între timp, cu mare pompă, intră în grajd raţa cu răţoiul. Doar ei au rămas, dar formează un cuplu special. Raţa îşi caută locul unde să depună oul, undeva după vălăul vacilor. Răţoiul stă lângă ea şi o aşteaptă cu cea mai mare răbdare până când îşi termină treaba.

Curăţatul grajdului e cea mai neplăcută treabă. Nu atât faptul că trebuie să manevrezi balega şi paiele, m-am obişnuit, ci pentru că e o sarcină imposibilă. Dai cu lopata, dai cu furca, dai cu măturoiul (târşul) şi tot murdar rămâne. Cu roaba plină mă îndrept acum spre grămada de gunoi, din fundul grădinii. De acolo mai am doar 20 de m până la râul care curge la capătul grădinii. De partea cealaltă a râului e tot holda noastră. E un râu mic şi poate fi traversat cu piciorul. Cobor în apă ca să-mi curăţ cizmele de cauciuc. (În prima zi am descoperit cu surprindere că sunt găurite, pe când eram în mijlocul apei!)

Acum vine rândul câinilor, câteva bucăţi de pâine. Ultimele sunt pisicile. Ele primesc bobiţe cumpărate din magazin. Sunt trei motani, aşa că micul dejun trebuie mediat şi bobiţele împărţite cu dreptate. Prima parte a zilei s-a încheiat.

Acum e timpul meu: duş fierbinte, cafea fierbinte, fotoliul de modă veche şi măsuţa cu cărţi. Mi le-am adus de la TM într-o ladă de carton. Nikos Kazantakis, Chesterton, Lewis, Jose Saramago, Colin Duriez cu biografia lui Francis S şi alţii mă ajută să mă redescopăr şi să uit că numai ce am ieşit din grajd. După câteva ceasuri mă duc să dau apă la viţei şi să împărtăşesc cu ei din ce-am mai citit. Par destul de interesaţi, dar nu sunt sigur că înţeleg totul.104_7742

Despre Valentin Fat

pastor, Biserica Baptista Betania, Timisoara.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la „Locuinţa mea de vară e la ţară” (2)

  1. Katia zice:

    Să puneţi o oală mai mare viţeilor.

Lasă un răspuns

