Top 8 arome de pe harta mea olfactivă (adică 8 ”mirosuri” plăcute)

Am prostul obicei de a mirosi (mult) prea multe lucruri. Această sensibilitate olfactivă s-a dovedit a fi de mare folos în anumite împrejurări. Cu ajutorul ei am identificat și remediat la timp situații care ar fi putut degenera. În multe alte situații însă, această sensibilitate la lumea mirosurilor s-a dovedit a fi o pacoste și mi-a făcut viața un calvar. Este vorba despre acele situații când sursa/sursele de poluare nu pot fi îndepărtate, iar contextul în care te afli nu își permite nici ție să te îndepărtezi.

Pentru moment rămân la partea pozitivă. La aromele care încântă. Danezii folosesc două cuvinte pentru a mirosi. Atunci când folosești at lugte înseamnă că ceva miroase urât sau miroase ”neutru,” este vorba deci despre un miros specific, nici plăcut, nici neplăcut. (deși mai nou începe să fie folosit și în contexte pozitive.) Atunci când se folosește verbul at dufte însă, se face referire la ceva ce miroase frumos, care încântă. Astăzi mă voi focaliza deci, pe dufter, pe arome:

1. Cafeaua. Deschiderea unui pachet cu cafea este întotdeauna o încântare din punct de vedere olfactiv. La fel și prepararea ei. Aroma degajată de espressor e mai fină, dar nu foarte puternică. Cea degajată de filtru e mai intensă, ține mai mult, dar nu este la fel de rafinată. În ceea ce mă privește, mirosul cafelei este aproape la fel de important precum gustul. Nu știu dacă aș mai bea cafea în lipsa lui.

2. Cartea. Mirosul de cartea nouă e imbatabil. M-am apucat de lecturarea unui comentariu pe Efeseni de dimineață, dar procesul a fost îngreunat considerabil de nevoia compulsivă de a aduce cartea la nas. A fost catalogată boala oare? Să știu și eu de ce sufăr. Despre mirosul cărților am scris și voi mai scrie, așa că nu insist aici.

4. Fumul. Nu de la grătare, nici de la țigare!!!! Mă refer la acel miros finuț pe care îl poți detecta, atunci când ești la țară. A sta în fum e neplăcut, dar a percepe un firicel subțire din fumul care iese pe horn e o plăcere. Acesta nu trebuie să fie atât de puternic încât să te distragă de la ceea ce faci, ci doar atât cât să își aducă minora contribuție la bunăstarea generală.

5. Iarna. Zilele acestea, când mă lupt cu invizibilele particule de ambrozie, visez intens la zilele de iarnă. Dacă e zăpadă cu atât mai bine, dar nu e neapărat. Nimic nu se compară cu acea prospețime a aerului ce te lovește într-o dimineață de iarnă sau toamnă târzie. Nimic nu se compară cu o plimbare zdravănă într- seară de iarnă. Vă rog să mă credeți: Iarna miroase mult mai bine ca vara!

6. Cuptorul. Electric, pe gaz, pe lemne. Ideea este să fie ceva de calitate înăuntru. Dacă e pâine sau plăcintă, cu atât mai bine.

7. Benzina sau motorina. Câteodată regret era canistrelor…

8. Pepenele galben, căpșunile, dulceața de piersici, compotul de mere cu scorțișoară.

Oare cum arată harta voastră olfactivă? Acestea sunt petele albe de pe a mea. Urmează cele negre…

Despre Valentin Fat

pastor, Biserica Baptista Betania, Timisoara.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Top 8 arome de pe harta mea olfactivă (adică 8 ”mirosuri” plăcute)

  1. Katia zice:

    …benzina sau motorina, nici eu nu stiu exact care, dar asta pe cand eram copii, ne-am fi conectat la teava de esapament, mai si asociam mirosul cu gandul excursiei… Oricum, e surprinzator ca place acest miros.

Lasă un răspuns

