Să ne înfiorăm. Pentru ca ororile să nu se mai repete.

Am început să citesc o nouă carte cu mărturii din temnițele comuniste ale României. A apărut recent la Humanitas și este intitulată Supraviețuitorii. Este vorba despre o colecție de interviuri realizate de Anca și Raul Ștef. Ce se întâmplă când citesc astfel de materiale?

I. Sunt șocat. Am mai citit cărți, am ascultat mărturii și totuși apare, de fiecare dată, un nou chip al răului, mai cumplit la vedere decât toate celelalte cu care m-am întâlnit până acum. Mă sperie tenebrele și grozăviile adânc cuibărite în lăuntrul nostru.

II. În același timp, mi se întărește credința. Credința în Dumnezeu și credința în descoperirea Sa din Scripturi.

(1) Mai întâi de toate, văd că ceea ce spune Biblia se potrivește cu realitatea. Am căzut, am păcătuit, suntem răi și de aceea facem lucruri rele. Nu exagerează nici profeții, nici Mântuitorul și nici apostoli când ne spun că suntem răi din cale afară.

(2) Apoi, mi se întărește credința în existența ființelor spirituale. Răi au fost oamenii, dar parcă în anumite clipe au fost stăpâniți de duhuri malefice de dincolo de ei. De ce ai lăsa cadavrul unui deținut pe care l-ai omorât prin tortură să fie ros de șobolani sau de ce l-ai sfârteca în bucăți, deși e de pe-acum doar un cadavru? Pentru că tortura nu a fost suficientă, spuneau torționarii. Oricât de rea e inima omului, cred că în astfel de momente ea este stăpânită de o răutate și o ură ce vine din abisuri, din străfunduri. Toate acestea pe mine mă conving că există diavol, că există demoni și că sunt activi în lumea noastră.

(3) Mi se întărește însă și credința în existența lui Dumnezeu, în prezența Lui în viețile noastre, în puterea Duhului Sfânt care sălășluiește și lucrează în noi și prin noi. Doar o putere supranaturală poate să păstreze un om cu mintea și credința întreagă după ani de stat în temnițele comuniste. Doar Dumnezeu poate să toarne în tine bucurie chiar și în acele zile negre, lipsite de orice nădejde.

Sintetizând cele spuse la punctul II: Răutatea din iad în confruntare directă cu bunătatea cerească. Închisorile au fost locul în care cele două s-au întâlnit și, prin contrast, s-au văzut mai lămurit ca niciunde.

III. Îmi dau seama că lumea în care trăiesc e un loc foarte nesigur. Că pacea și siguranța de care mă bucur în prezent sunt atât de fragile. Dacă atât de aproape de mine, temporal și spațial, s-au petrecut asemenea atrocități…cât de liniștit mai pot să stau?

IV. Mă simt superficial. Suferința adâncă prin care au trecut oamenii aceștia te determină rapid să te rușinezi. Te rușinezi când îți dai seama de obsesia cu care îți cauți confortul și distracția, de micimea anumitor gesturi pe care astăzi le catalogăm ca eroice.

V. Mai e însă ceva. Când aud glasul torținarilor cu remarci de genul: ”Bă boule, banditule! Cum mai poți să crezi așa ceva? Doar proștii mai cred în Dumnezeu și se închină…” Când văd pasiunea nebună de a suprima credința și practicile aferente, ura și disprețul….am un sentiment că am mai întâlnit așa ceva. Încep să îmi dau seama și unde: pe Facebook, pe youtube, prin cărți și conferințe. Sunt noii atei care vin să propovăduiască eliberarea ce o produce lepădarea credinței și a superstițiilor! (hmm, superstiție era un cuvânt preferat al comuniștilor pentru a cataloga credința!) Înțelegeți vă rog că au mai fost unii înainte de voi!  Cei care nu au acceptat eliberarea adusă în dar au primit-o cu tolcerul, prin torturi inimaginabile. N-a trecut chiar așa mult timp, dar ne facem că nu s-a întâmplat. Da, când văd ura dezlănțuită împotriva creștinilor, doar pe FB de pildă, mă întreb cum m-ar trata oamenii ăștia dacă ar avea puterea de partea lor..Atunci tresar și chiar mă sperii. Spun o rugăciune să pot birui, dar cu nădejdea că nu va fi totuși cazul. Și pentru că de obicei citesc seara…adorm greu.

Despre Valentin Fat

pastor, Biserica Baptista Betania, Timisoara.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

