De ce nu ne prea pasă de măcelul Boko Haram din Nigeria?

De o bucată bună de vreme acum, privesc uluit la prăpădul pe care îl seamănă Boko Haram în Nigeria. Se estimează că în 2014, această grupare jihadistă a ucis 11.000 de oameni. Am fost șocat în luna aprilie, atunci când 200 de fete au fost răpite de la școală. Tot ceea ce au putut să facă părinții, a fost să constate neputincioși tragedia. Puteți să citiți un sumar al atrocităților comise de Boko Haram aici.

Mă întreb, și am observat pe FB că nu sunt singurul, de ce nu ne zguduie mai tare măcelul permanent de acolo? Odată ce pun întrebarea aceasta, o alta apare, în mod inevitabil: tragedii mult mai mici ca amploare, vezi cea de la Paris, ne mișcă și chiar ne mobilizează mult mai puternic. Nu aș dori să mă alătur corului de ”experți” care se ”pricepe” la toate, dar iată câteva presupuneri la care am ajuns după ce m-am confruntat personal cu întrebarea.

Nu ne prea pasă pentru că Nigeria e departe. Nigeria e un loc exotic, din Africa, unde călătoresc doar misionarii și aventurierii. Vorba cântării de mahala, din spatele blocului, de când eram mici: ”Africa-i o țară (!) plină de mistere unde trăiesc….” Parisul însă este în inima Europei. Este ca și cum frontul s-a mutat din satul vecin în curtea vecinului și, oricând, se poate muta și în curtea noastră. Cred că ”Eu sunt Charlie” este mai mult decât un mod de a empatiza cu jurnaliștii francezi și cu valorile democratice. ”Eu sunt Charlie” înseamnă că pot să o pățesc și eu, de acum încolo. Asta tulbură și mobilizează. Asta mă privește direct.

Mai mult, nu ne pasă pentru că ne-am obișnuit să-i socotim pe nigerieni și pe africani în general, ca oameni de mâna a doua. Ghinionul lor că s-au născut acolo, în sărăcie. Așa le e sortit, e trist, dar nu avem ce face.

Mergând mai departe, uneori nu ne pasă pentru că nu suntem informați în legătură cu aceste tragedii. Dintre cei persecutați și uciși cei mai mulți sunt creștini. Iar ei au tot fost uciși de vreo 2000 de ani încoace, nu mai e nimic trendy în a relata omorârea creștinilor. Ei, e cu totul altceva atunci când vorbim de lichidare cuiva care este în ton cu vremurile, cu cultura europeană puternic secularizată. Până și tragediile umane trebuie să fie trendy, ca să fie vrednice de luat în seamă.

Un ultim gând. Poate că nu ne prea pasă pentru că nu avem interese economice în zonă. Ce ne poate oferi Nigeria? De ce ne-am implica?

Da, am fost și eu șocat teribil de ceea ce s-a întâmplat în Franța. E groaznic și de nejustificat. Nu aici e necazul. Necazul e că ar trebui să mă tulbure și ceea ce se întâmplă în Nigeria.

Despre Valentin Fat

pastor, Biserica Baptista Betania, Timisoara.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

