Șezi blând! Și…lasă bradul în pace!

Să luăm sau să nu luăm brad de Crăciun? Nu am timp, nici energie, nici chef să discut despre brad ca despre un element păgân al sărbătorii etc. etc. Îi las pe cei cu imaginația bogată să găsească vreun popor antic ce tăia bradul…Răspunsul meu la asemenea filosofii este englezescul LOL!

Cu toate acestea cred că a-ți lua brad poate să fie păcat și fac afirmația aceasta motivat fiind de considerații ecologice, nu speriat de substratul păgân al sărbătorii. Cred că este păcat să se măcelărească creația lui Dumnezeu doar pentru că musai trebuie să miroase a brad în casă de sărbători. Vă asigur că sunt brăduți de mașină care se descurcă tare bine în privința aceasta. Eu întotdeauna am asociat mirosul de brad cu..moartea. Așa miroase la înmormântări, din cauza coroanelor. Asocierea se potrivește foarte bine pentru că bradul tăiat chiar este mort! Doar că până să se arate vizibil semnele morții, bradul nostru va fi aruncat pe lângă tomberoane.

Revenind, cred că măcelărirea bieților brăduți din perioada sărbătorilor ne vorbește despre degradarea societății noastre, despre putrezirea ei. Îmi pare rău că trebuie să folosesc din nou cuvântul, dar e vorba despre moartea ei, lentă. Suntem dispuși să sacrificăm ceea ce este atât de frumos și de benefic pentru noi, doar pentru a ne satisface mofturile, de parcă nu s-ar tăia în exces tot anul. Bradul crește încet, crește greu și este mare nevoie de el acolo unde este, adică în pădure, pe munte, nu în coridorul sau sufrageria mea.

Cred că tăierea brazilor este cu atât mai vinovată, cu cât există alternative. Prima este bradul de plastic. Avantajul este că dai banii pe el o dată, iar apoi îl ai mulți ani, e rezistent, nu te înțeapă când îl împodobești…Varianta cea mai bună însă, cea pe care am folosit-o anul acesta, e bradul în ghiveci. Îl poți ține în casă vreo două săptămâni, după care îl plantezi. Umila mea părere este că soluția aceasta e cât se poate de avantajoasă, din toate punctele de vedere. Ai brad natural în casă, are și ursu bradul lui în pădure, ai conștiința împăcată că n-ai omorât nimic, și, bonus,  ai făcut o faptă bună pentru că ai plantat un copac.

Îmi imaginez acele bucăți mari de teren în care nu mai poți vedea decât ciot lângă ciot, ca un imens cimitir. Apocaliptic peisaj. Oricum, ce contează? Bine că miroase a moarte…mă scuzați, a brad, la mine în sufragerie. Oare, anul acesta, câți o să taie la brazi ca să dea pe la neamuri? Câți o să taie cu nesimțire să ducă la piață, în speranța unui câștig rapid? Și câți din cei care ajung la piață o să fie lepădați pe te-miri-unde pentru că nu au trecut?

Era să uit și de cea de-a treia variantă: să stai liniștit și să petreci Crăciunul fără brad. Așa am făcut până acum și n-a fost rău. Îi vedeam la Straja-Lupeni, HD, când mergeam la ski, pe vârf de munte, încărcați de zapădă și ne bucuram de ei mult mai mult decât dacă i-am fi avut în living. Făceam poze și trăgeam o gură de aer proaspăt până în străfundul plămânilor. Asta a rânduit Creatorul să fie menirea brazilor.

sursă foto: aici.

sezi-bland

 

 

Despre Valentin Fat

pastor, Biserica Baptista Betania, Timisoara.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Șezi blând! Și…lasă bradul în pace!

  1. Pingback: Evanghelici în Top 100 WP (19.12.2015) | Romania Evanghelica

Lasă un răspuns

