Peisaj sau priveliște? Pildă bună sau pildă rea?-scurtă meditație din Numeri 26

Numeri 26 a fost unul din capitolele de citit pe ziua de azi. Un text care, cel puțin la prima vedere, pare destul de sec și a cărui citire nu pare foarte profitabilă. Mă întrebam și eu, așa, în ceas de dimineață, când ”duhul” de somn încă plutește îmbietor în atmosferă, cu ce profit voi rămâne după ce aflu că din ”Palu se coboară familia Paluiților…” (26:5b) Străduindu-mă însă să fiu un om disciplinat, merg mai departe și încep să mă trezesc, ajungând la niște nume familiare: Datan, Abiram…peste două rânduri apare și Core. Versetul 10 mă scutură și mă trezește definitiv: ” Pământul și-a deschis gura și i-a înghițit împreună cu Core, când au murit ce se se adunaseră și când a mistuit focul pe cei două sute cincizeci de oameni: ei au slujit poporului drept pildă.” De acum încolo citesc mai cu atenție, iar versetul 19, seminția lui Iuda, îmi atrage din nou atenția: ”…dar Er și Onan au murit în Țara Canaanului.”  Urmează apoi destul de multe versete obișnuite, fără mențiuni speciale, dar v. 61 îmi sare din nou în ochi: ”Nadab și Abihu au murit, când au adus înaintea Domnului foc străin.” La fel de tulburătoare sunt și versetele de final: ”Între ei nu era niciunul din copiii lui Israel a căror numărătoare o făcuse Moise și preotul Aaron în pustia Sinai. Căci Domnul zisese ”Vor muri în pustie și nu va rămâne niciunul din ei, afară de Caleb fiul lui Iefune și Iosua fiul lui Nun.” (26:64-65)

La finalul citirii, încă îmi răsună în minte finalul v.10: ”ei au slujit poporului ca pildă.” De regulă, ”a sluji drept pildă” este o expresie cu conotații pozitive. Iacov ne îndeamnă să ”luăm ca pildă de suferință și răbdare pe proorocii care au vorbit în Numele Domnului.” Nu și în textul de față, unde aproape toate ”pildele” (a se citi oameni) numite sunt negative.

Lecția pe care am luat-o de aici, pentru mine, este că viața fiecăruia dintre noi ”slujește drept pildă”: așa da! sau așa nu! Nu există neutralitate. În Numeri 26, ”pildele” oferite sunt în mare majoritate negative. După exemple izolate, ni se arată practic că nu doar un om, ci o întreagă generație piere în pustie ca pildă negativă. Doar doi oameni erau încă în viață, slujind ca o altfel de pildă! Doi oameni, care într-o generație de rebeli au rămas supuși. Doi oameni care au avut curajul să se revolte împotriva revoltei din jurul lor. Să conteste contestatarii care se ridicau împotriva lui Dumnezeu. Și viața mea va sluji drept pildă, de un fel sau de altul. Numeri ne arată că nu contextul, nu circumstanțele determină ce fel de pildă va fi. Asta mă pune pe gânduri și mă determină să trăiesc ceva mai atent azi. Până la urmă, Numeri 26 a fost un text devoțional superb, așa cum este întreaga Scriptură inspirată de fapt. Întotdeauna de folos ca să…

P.S. Îmi vine în minte una din ”șmecheriile” lui A. W. Tozer. La un moment dat stă de vorbă cu două tinere și le zice: ”Tu ești un peisaj, iar prietena ta este o priveliște…” Amândouă au de-a face cu vederea. Amândouă au impact puternic. Peisajul încântă, priveliștea sperie. Așa sunt și viețile celor dinainte, așa vor fi și ale noastre.

104_7799

Despre Valentin Fat

pastor, Biserica Baptista Betania, Timisoara.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

