Patriotism și după 01.12?

Nu am navigat prea mult ieri, dar am navigat suficient de mult încât să mă conving de un lucru: ”suntem mândri că suntem…români!” Găsesc că această afirmație se află undeva la limită, la limita de jos vreau să spun!(și iată cum poți, din doar câteva lovituri de taste, să enervezi vreo câteva sute de tovarăși de FB.) De ce cred asta?

Înainte de toate, pentru că vorbim despre ”a fi.” Putem să ne mândrim cu ceea ce am realizat, cu parcursul nostru, adică ceea ce am devenit, dar nașterea într-o anumită națiune, nu constituie motiv de mândrie.

Mai mult, întotdeauna am fost suspicios cu privire la cei care simt nevoia să își trâmbițeze patriotismul. Despre patriotism nu trebuie să vorbim, ci trebuie să îl trăim. Acesta se exprimă cel mai bine prin fapte. Ce aș putea să facă pentru a-mi dovedi patriotismul?

  1. Folosesc corect limba maternă. ”Mândru că sÂnt român” îmi ridică întotdeauna semne de întrebare.
  2. Investesc în educație. Tare urâți îmi sunt patrioții de carton. Sunt patrioți pentru că…nu știu să fie altceva. Își colorează obrajii, scandează și postează. Patria are nevoie de oameni capabili, nu de patrioți tricolori.
  3. Îmi îndeplinesc bine slujba. Asta chiar dacă lucrez la stat. Caut să realizez ceva trainic.  Suntem națiunea care simte că singura soluție este să o ia de la zero, conștienți fiind că mereu am cârpit și improvizat. Patriotismul se traduce în cele mai concrete, chiar banale, aspecte ale vieții. Dacă ești femeie de serviciu (ce denumire nouă o mai avea și slujba asta, nu știu!), dai dovadă de patriotism în măsura în care ștergi bine praful, păstrezi podeaua curară și aerisești. Dacă ești preot, dai dovadă de patriotism în măsura în care îți iubești enoriașii, cauți să fii în mijlocul lor și să îi îndrumi. Altfel, degeaba tot pălăvrăgesc preoții ortodocși despre cum a fi român=a fi ortodox…Asta nu se mai cheamă patriotism, ci manipulare, care, întotdeauna, se sfârșește cu exploatare.
  4. Respect legile. Nu fac referire la marii înșelători, la pagube imense…Dacă doresc să virez la stânga, voi rămâne pe banda de stânga, chiar dacă aștept mai mult, și nu voi intra șmecherește (cu nesimțire mai îi spune) de pe cealaltă. Dacă am greșit, plătesc amenda și nu încep să împrăștii amenințări, să caut buzunarele polițistului etc. etc. E grea treabă și patriotismul dacă dorești să îl duci și după 01.12. Grea treabă dacă, pe lângă FB și demonstrații, mai dorești să te arăți patriot și la locul de muncă. 

Despre Valentin Fat

pastor, Biserica Baptista Betania, Timisoara.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.